Langkau ke kandungan utama

WAHAI PEMUDA



oleh : Imam Hassan Al-Banna

Sesungguhnya sesuatu fikrah itu hanya boleh berjaya bila mana terdapat
pengikut-pengikut yang beriman penuh dengan ajarannya, yang benar-benar jujur
dalam usaha menegakkan hukum-hukumnya, yang mempunyai semangat yang berkubar
untuk mempertahankan kewujudannya, dan disamping itu terdapat pula kemudahan
persiapan yang boleh mendorong manusia kearah berkorban serta terus bertindak
menjayakannya. Keempat-empat rukun tersebut; keimanan, kejujuran, semangat dan
tindakan adalah merupakan ciri-ciri utama bagi pengertian kepemudaan.

Kesimpulan ini ialah kerana asas keimanan itu ialah hati yang suci murni; asas
kejujuran ialah sanubari yang jernih lagi hening, dan asas semangat insan ialah
perasaan yang segar mekar; manakala asas bagi setiap tindakan pula ialah
keazaman yang gagah lagi tabah.

Itulah sebabnya maka angkatan pemuda, sejak dahulu hingga sekarang, tetap
merupakan tiang pasak bagi kebangkitan sesuatu umat. Mereka merupakan rahsia
hikmat bagi kegagahan dalam sesuatu kebangkitan; malahan angkatan pemuda jugalah
yang menjadi barisan penjulang panji-panji bagi sesuatu fikrah perjuangan. Allah
berfirman yang bermaksud;

Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman dengan Tuhan mereka;
dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka. (Al-Kahfi: 13)

Dengan kesimpulan inilah maka kamu, angkatan pemuda akan menghadapi kewajipan
yang bertambah banyak, tugas yang semakin besar, tuntutan-tuntutan umat yang
kian berlipat ganda; malah dari sinilah maka amanah yang dipikulkan ke atas bahu
kamu itu akan menjadi bertambah berat. Oleh itu sepatutnya kamu berfikir
panjang, bekerja keras, bahkan mestilah kamu menentukan sikap untuk tampil ke
hadapan demi mennyelamatkan umat serta menunaikan hak-hak mereka dengan sempurna
melalui angkatan pemuda sendiri.

Ada pemuda yang lahir serta membesar di tengah-tengah umat yang keadaannya
tenang lenang kerana kekuasaannya sudah kukuh dan kemakmuran hidupnya cukup
mewah. Maka ia pun lebih banyak menumpukan tenaga untuk dirinya sendiri dari
kepentingan umatnya, malah mungkin dia bermain-main dan berfoya dengan senang
hati dan tidak berfikir apa-apa.

Di samping itu ada pula pemuda yang lahir membesar di tengah-tengah umat yang
terpaksa berjuang dan bertindak kerana mereka dijajah dan dikuasai oleh musuh;
oleh itu umat tersebut terpaksa berjuang sedaya upaya untuk mengembalikan hak
mereka yang dirampas, harta kekayaan yang disamun. Begitu juga segala kebebasan
juga telah hilang. Pada ketika itulah kewajipan utama lagi pertama bagi pemuda
tersebut supaya menumpukan segala perhatian demi untuk kepentingan umat lebih
banyak dari faedah dirinya sendiri. Ketika bertindak sedemikian itu, pemuda
tersebut akan memperolehi kemenangan dan pelbagai kebaikan serta mencapai
ganjaran dari Allah dalam bentuk kebajikan kebajikan di akhirat kelak.

Kita, Angkatan Pemuda Islam ini, bertuah sebab kita termasuk kedalam golongan
yang kedua lalu terbukalah mata kita melihat umat yang terus menerus berjuang
serta bertungkus lumus demi kebenaran dan kebiasaan. Oleh itu, bersedialah wahai
angkatan kesatria, alangkah hampirnya kemenagan itu untuk orang-orang yang
beriman, dan alangkah besarnya kejayaan yang akan dicapai oleh angkatan yang
terus menerus bekerja dan bertindak.

Wahai angkatan pemuda!

Sudut yang paling merbahaya sekali dalam sesuatu umat yang sedang
membangun-terutama di ketika masih dalam peringkat permulaan kebangkitan ialah
lahirnya berbagai corak ideologi dan pegangan, pelbagai seruan, bermacam-macam
program, pelbagai langkah dan cara yang bersimpang siur di samping lahirnya
begitu banyak orang-orang yang berlagak penganjur dan pemimpin. Semua itu hanya
memecah belahkan tenaga serta mencerai beraikan kekuatan yang sedia ada lalu
mengendalakan tercapainya segala matlamat yang dituju.

Menyedari hal inilah maka suatu kajian terhadap segala ideologi tadi serta suatu
analisa perbandingan di antaranya merupakan suatu persoalan yang asasi yang
mesti dilakukan oleh setiap orang yang benar-benar inginkan pembaikan dan
pembinaan. Memandang semua inilah saya berasa berkewajipan menerangkan dengan
jelasnya kepada anda sekalian dari hal hakikat dan program dakwah Islam untuk
kurun yang ke-14 hijrah ini.





"TIDAK ADA APA YG LEBIH MANIS DLM KEHIDUPAN INI MELAINKAN APABILA KITA BERJAYA
MEMPEROLEH KEMANISAN IMAN & CINTA ILAHI." MUTHIAH HABIBATULLAH#

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENJELASAN HUKUM AL-IKHTILAT

Kertas Kerja Seminar Aurat
PENJELASAN HUKUM AL-IKHTILAT
LELAKI DAN PEREMPUAN KONTEMPORARI
Oleh :

Ust. Mohd Azhar bin Abdullah
Jabatan Dakwah Wal Qiadah
Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS)

“ Polimek keruntuhan moral manusia menjadi satu isu yang tidak pernah surut. Kemelut dan keruntuhan ini diwar-warkan oleh agen musuh Islam melalui pelbagai saluran komunikasi yang akhirnya mengheret umat Islam di satu tebing kehancuran pergaulan diantara lelaki dan perempuan tidak dibatasi oleh nilai-nilai Islam yang mereka anuti. Tulisan ini cuba memanufestasikan semula pergaulan dua jantina ini menurut perspektif Islam “

Al-IKHTILAT MENURUT
PERSPEKTIF SYARAK

1.2 Maksud Pergaulan ( al-Ikhtilat )
Pergaulan mengikut pertuturan melayu merujuk perihal bergaul atau bercampur. Dalam hubungan sesame manusia ianya mencakupi aktiviti social seperti perkenalan, berbaik-baik dan bersahabat ( Kamus Dewan : 357 ). Dalam bahasa Arab, perkataan pergaulan sinonim dengan Ikhtilat ( Dr. Ibrahim, Mu`jam al-Wasit …

CIRI-CIRI KEPEMIMPINAN DARI PERSPEKTIF ISLAM

CIRI-CIRI KEPEMIMPINAN DARI
PERSPEKTIF ISLAM
( Haji Mohd. Ali Saripan)
Pendahuluan

Walaupun Nabi Muhammad (s.a.w.) sudah lama
meninggalkan umatnya, namun obor kepemimpinannya tetap
bersinar memberi cahaya kepemimpinan kepada sesiapa
sahaja yang ingin kepada kesejahteraan. Muhammad
(s.a.w.) telah meninggalkan al-Qur’an sebagai asas
kepemimpinan cemerlang dan sunnahnya yang menjadi
bahan ikutan dan contoh teladan kepada manusia
sejagat. Pra-syarat kepemimpinan yang berkualiti
mengikut Islam ialah:

Penghayatan Budaya Ilmu

Syarat ini perlu dipenuhi oleh setiap individu yang
bergelar pemimpin, segala tindak-tanduk dan corak
kepemimpinan mestilah bersandarkan ilmu. Ayat
al-Qur’an yang pertama diturunkan kepada Nabi Muhammad
(s.a.w.) berkait-rapat dengan ilmu dan pengajian:

“Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang
menciptakan sekalian makhluk. Ia menciptakan manusia
daripada seketul darah beku. Bacalah dan Tuhanmu yang
amat pemurah yang mengajar manusia melalui pena dan
tulisan. Ia mengajar ma…

WAHAI TUHAN, BERILAH AKU TAUFIK DAN HIDAYAH (PETUNJUK) MU.

Selalu kita berdoa kepada Allah seperti demikian. Cuma, perlulah kita ingat bahawa hidayah dan taufik ini adalah berbeza pengertiannya. Sekiranya seseorang itu sudah ingin kepada agama dan ingin hendak melaksanakan hidup secara lslam, kemudian dia pun belajar mengenai agama serta syariat-syariatnya (tauhid, fikah dan tasawuf), maka dia dikatakan sudah mendapat hidayah daripada Allah s.w.t. Dia sudah mendapat petunjuk dari Allah iaitu Allah sudah ketuk pintu hatinya supaya ingin beragama. Dia sudah ingin melaksanakan hidupnya secara Islam, cara makan minumnya, cara susunan rumahtangganya, cara kenduri kendaranya dan sebagainya. Dan ilmu pun sedikit sebanyak sudah dipelajari iaitu ilmu syariat. Tetapi dia belum tentu lagi mendapat taufik dari Allah s.w.t. Orang yang mendapat taufik ialah apabila dia melaksanakan ilmu yang dipelajarinya itu, pelaksanaannya tepat dan betul. Jadi bagi orangorang yang sudah mendapat hidayah kemudian melaksanakan apa yang dipelajarinya itu dengan betul, maka…